Conclusion ForeyeT ontwikkelt de Intelligent Platform Bar Lite

Het openbaar vervoer in Nederland wordt steeds drukker, perrons worden steeds voller. Hoe leid je elke dag meer dan een miljoen treinreizigers in goede banen? In de eerste plaats door ze te laten weten op welke tijd ze op welk perron moeten zijn. Maar Conclusion ForeyeT denkt verder. Want je kunt al die mensen ook nog vlot en veilig op weg helpen. Door ze op een voor iedereen direct begrijpelijke manier te infomeren over waar en wanneer ze kunnen instappen.

15 april 2019   |   Nieuws   |   Door: Conclusion ForeyeT

Deel

Een passagier stapt de trein in waar de IPBL ligt

Sneller instappen & betere spreiding

In Nederland bestaat een grote variatie aan trein- en perronlengtes. Dat vraagt om een dynamische informatievoorziening. De IPBL is een ledbalk ingebouwd in het perron, die met voor iedereen herkenbare kleuren aangeeft:

  • hoe lang de aankomende trein is;
  • waar de trein precies gaat stoppen;
  • waar de deuren (instappunten) komen;
  • tot welke moment je veilig in- of uit kunt stappen.

De balk helpt zo reizigers sneller instappen. Ze kunnen zich bovendien beter verspreiden over het perron en hebben daarmee een grotere kans een zitplaats te vinden. De IPBL biedt ook de vervoerders een aantal grote voordelen: door de kortere in- en uitstaptijden kunnen ze vaker op tijd vertrekken. En doordat het systeem via radar ook het aantal in- en uitstappers kan bijhouden, kunnen vervoerders nauwkeuriger materieel en personeel inzetten.

Ruime toepassingsmogelijkheden

Deze dynamische oplossing biedt spoorwegvervoerders de mogelijkheid om treinlengtes aan te passen op aantallen reizigers. Maar ook vervoerders die tram en metro inzetten, kunnen de reiservaring van hun klanten verbeteren met de IPBL. De lichtbalk is overal te monteren, energiezuinig (past lichtintensiteit aan op het omgevingslicht) en is zo goed als onverwoestbaar. 

Doelen helpen bereiken

De IPBL is een goed voorbeeld van hoe ForeyeT met innovaties haar klanten helpt hun doelen te bereiken. Zo wil de NS toe naar spoorboekloos reizen: elke tien minuten een trein. De IPBL brengt dat doel dichterbij met kortere in- en uitstaptijden.  Passenger counting maakt bovendien een betere capaciteitsplanning mogelijk.

Naast spoorboekloos reizen, is veiligheid een zeer belangrijk speerpunt voor de NS en zeker ook voor ProRail. De IPBL bevordert de veiligheid van reizigers door:

  • een rode balk te tonen na het fluitsignaal, die duidelijk aangeeft: niet meer instappen!
  • detectie van personen die het spoor betreden via radarsensoren (overigens garandeer dit de privacy van de reizigers - in tegenstelling tot tracking via camera, wifi of bluetooth);
  • bij een calamiteit de reizigers naar de dichtstbijzijnde uitgang te wijzen;
  • zichtbaar te zijn voor reizigers die tijdens het lopen op hun telefoon kijken.

Deze oplossing krijgt voor algemene informatiebehoefte twee plussen vanwege de zichtbaarheid vanaf een groot deel van het perron en de mogelijkheid om de stopplaats van de trein – en zelfs van de treindeuren – aan te duiden op een directe manier die voor haast alle reizigers intuïtief begrijpelijk is.

Positief oordeel Rover

Dat de IPBL een passende en goed doordachte oplossing is, vindt ook reizigersvereniging Rover. ForeyeT heeft Rover gevraagd om de IPBL te beoordelen, als innovatieve manier om de instapinformatie op treinstations te verbeteren. Rover schrijft in haar rapport over de IPBL:

‘Deze oplossing krijgt voor algemene informatiebehoefte twee plussen vanwege de zichtbaarheid vanaf een groot deel van het perron en de mogelijkheid om de stopplaats van de trein – en zelfs van de treindeuren – aan te duiden op een directe manier die voor haast alle reizigers intuïtief begrijpelijk is.’

Kom de IPBL beleven

Wil je met eigen ogen zien hoe de IPBL de beleving van reizigers verbetert? Kom dan langs voor een proefritje met de trein vanaf ons ‘perron’. Dat hebben we levensecht nagebootst in ons democenter hier in Capelle aan den IJssel.

Terug naar het nieuwsoverzicht