08-10-2019 / nieuws /

FOREYET REIS INFORMATIE SERVICES (FRIS)

IMG 2169 Fris 111959067493

Als de oplossing vereist, juist niet op te vallen

 

Het niveau van de reisinformatievoorziening in Nederland behoort tot de top van Europa. Niet verwonderlijk want zowel NS als andere vervoerders staan nooit stil in hun ambitie om continue nieuwe reisinformatiediensten aan te bieden.  Maar soms vraagt een zeer lokale uitdaging om een speciale oplossing. Daarom ontwikkelde Conclusion ForeyeT samen met NS en ProRail het FRIS platform.

 

In Nederland profiteert de treinreiziger al vele jaren van een hoogstaand niveau van reisinformatie voorzieningen via digitale schermen op stations en perrons. NS en ProRail bieden alle vervoerders op de fysieke stationsschermen, via online kanalen zoals 9292 en met de NS-app continue nieuwe reisinformatiediensten aan. Soms vraagt een zeer lokale uitdaging daarbij om een speciale oplossing. Zo ook op treinstation Enschede waar de Duitse vervoerder Deutsche Bahn (DB) al geruime tijd een vaste dienstregeling aanbiedt aan treinreizigers. Alle Europese vervoerders werken hard om grensoverschrijdende integratie van informatiediensten laagdrempelig mogelijk te maken. Toch is het in de praktijk nog niet altijd even gemakkelijk om diverse reisinformatiekanalen te bundelen in het vertrouwde treinbeeld op de Nederlandse stations.

 

Conclusion ForeyeT houdt wel van een uitdaging en ontwikkelde samen met NS en ProRail het FRIS platform. Het FRIS platform integreert naadloos met andere vervoersopties, ook wanneer deze grensoverschrijdend zijn. Door de presentatie tot op pixelniveau gelijk te trekken met de andere digitale schermen op Nederlandse stations, is het voor de buitenstaander onzichtbaar. Zo wordt de reiziger bediend met actuele informatie over de dienstregeling van zowel Deutsche Bahn als van de Nederlandse vervoerders.

 

In de week van 30 september heeft de succesvolle transitie op station Enschede plaatsgevonden. De komende periode evalueert Conclusion ForeyeT grondig de performance van FRIS in operatie. Zo zorgt Conclusion ForeyeT ervoor dat de reiziger voorzien blijft van informatie. Wilt u weten wat wij nog meer aan innovatie producten en diensten ontwikkelen om openbaarvervoersbedrijven te helpen met het creëren van de beste reizigerservaring? Ontdek wat wij doen.